Om een vereniging draaiende te houden, zijn er vele taken te verrichten. Op dit moment ervaren we al een aantal jaar tekorten in de hoeveelheid vrijwilligers. Sommige vrijwilligers zijn zodoende belast met meerdere kerntaken om in ieder geval de competitie en het verenigingsleven draaiende te houden. Dit kan niet zo door blijven gaan omdat uiteindelijk IEDEREEN aan het kortste eind zal trekken, namelijk geen zaal, geen trainer, geen coach, geen drankje, geen hapje, geen competitie, geen handbal.
Arie, Willem, Henk en Erik hebben daarom niet voor niets een oproep gedaan om de hoeveelheid taken eerlijker te verdelen. Iedereen iets of een beetje is beter dan één persoon die vier kerntaken op zich neemt. En Erik is echt niet de enige vrijwilliger die op dit moment meerdere taken op zich neemt.
Hieronder zie je een opsomming van vrijwilligersfuncties die op dit moment versterking of invulling kunnen gebruiken, klik op deze link voor het aanmeldformulier vrijwilligerswerk.
Competitiezaken
Minimaal vereiste bezetting 3 vrijwilligers
Wedstrijdzaken
- Aanmelden van teams voor competitie (zaal-, veld- en bekercompetitie) in Sportlink
- Inventariseren van benodigde zaalhuur en doorgeven aan zaalhuurverantwoordelijke
- Inplannen van alle wedstrijden in Sportlink
- Zorgdragen voor afhandeling van verzetten of afmelden van wedstrijden (contact met de bond, tegenstander, ingeroosterde scheidsrechter én zaalhuurverantwoordelijke)
- Informeren van de overige commissies (zoals KC en scheidsrechtercontactpersoon) over de wedstrijdtijden en eventuele wijzigingen hierin
Zaalhuur
- Inventariseren en reserveren van de benodigde zaalhuur voor het seizoen
- Samenstellen van een trainingsschema voor de zaal en het veld
- Onderhouden van contact met sportaccommodaties aangaande wijzigingen en beschikbaarheid
- Identificeren en doorgeven van klachten over de accommodaties
Scheidsrechterzaken
- Indelen, communiceren en registreren van scheidsrechters voor thuiswedstrijden in Sportlink en Google Forms (online overzicht)
- Indelen, communiceren en registreren van tijdwaarnemers voor thuiswedstrijden zaalperiode in Sportlink en Google Forms (online overzicht)
Extra taken
- Werven van nieuwe scheidsrechters voor de vereniging
- Beleid maken rondom scheidsrechtercursussen
- Zorgen voor begeleiding van cursisten
Handbalzaken
Minimaal vereiste bezetting 3 vrijwilligers
- Overleggen met trainers en coaches over de samenstelling van de teams
- Aantrekken van trainers en coaches voor alle teams
- Maken van afspraken over de werkwijze, communicatie en begeleiding van teams
- Voeren van regulier overleg met trainers en coaches over de gang van zaken
- Organiseren van periodiek trainersoverleg over het technisch plan, ontwikkeling spelers, spelvisie en trainingsmethode
- Voeren van gesprekken met de teams over de sfeer binnen het team, de doelstellingen, trainingsopkomst en de trainer/coach
- Organiseren/aansturen van een gesprek met alle ouders als aftrap van het seizoen waarin reglementen, teamafspraken en verwachtingen worden besproken
Ledenadministratie
Minimaal vereiste bezetting 1 vrijwilliger
- Controle binnenkomende inschrijfformulieren op volledigheid
- Registreren van nieuwe leden in Sportlink
- Communiceren met nieuw lid, welkomstformulier én penningmeester informeren
- Spelende leden registreren in het aangewezen team
- Bijhouden/verwerken van NAW wijzigingen
- Uitschrijven van leden in overleg met bestuur
- Distributielijst mailserver bijhouden
- Eens per seizoen controle gegevens van spelers (geldige pasfoto)
- Eens per seizoen verzorgen van de administratie aangaande spelregelbewijs
Kantinecommissie
Minimaal vereiste bezetting 3 vrijwilligers
- Bijhouden verkoop producten t.b.v. het inkoopbeleid
- Indelen/verzorgen van de barbezetting bij wedstrijden en activiteiten
- Schoonhouden van het kantinegedeelte incl. de toiletten, keuken en berging
- Reserveringen aannemen en afspraken maken met huurders
- Onderhouden van contact met eventuele (vaste) huurders
- Zorgen voor bezetting tijdens verhuur en/of evenementen
- Bijhouden/plannen van activiteiten in de kantine
- Het (laten) verrichten van regulier onderhoud en reparaties bij calamiteiten
Activiteitencommissie
Minimaal vereiste bezetting 2 vrijwilligers
- Organiseren van diverse activiteiten voor jong en oud zoals verenigingsdag, mix-toernooi, kerstgala, Halloween, nieuwjaarsreceptie, spelletjesavond etc.
- Promoten van de activiteiten en bijhouden van inschrijvingen
- Op zoek naar sponsoren voor extra budget of materialen
- Zorgen voor voldoende ondersteuning bij activiteiten: Bardienst, op- en afbouw, begeleiding jeugd, etc.
Overige zaken
Ledenwerving & schoolhandbal
Organiseren/begeleiden van sportdagen & clinics bij Roda’71 en (basis)scholen in de buurt
Vrijwilligerscoördinator
Binnenhalen, begeleiden en behouden van vrijwilligers
Coach de Coach
(jeugd)trainers & coaches begeleiden bij het versterken van hun pedagogische aanpak
Commissielid Sponsorcommissie
Zoeken naar sponsors of manieren om deze aan te trekken
(Allround) Klusjesman/vrouw
Voor incidenteel onderhoud en reparatie in en rondom de kantine
Praatjesmakers
Twee tot drie keer per jaar gesprekken voeren met teams, trainers & coaches zodat we weten wat er speelt
Contactpersoon verhuur
Intake, afstemmen barbezetting & inkoop
Bardienst bij verhuur
Mensen die een hele avond bardienst willen draaien bij verhuur
Scheidsrechters
Jeugdscheidsrechter, Verenigingsscheidsrechter of Bondsscheidsrechter
Walking Handbal initiator
Walking handbal is een leuke dynamische sport die zich vooral op senioren (55+) richt. Walking handbal is een non-contactsport, waarbij niet wordt gerend. Deze super sociale en gezellige sport is dus niet alleen een goede work-out maar bovendien enorm gezellig. Het bestuur komt graag in contact met iemand die dit onder begeleiding van het NHV dit vorm wil geven. Clinics kunnen worden verzorgd in omliggende wijken en Capelle a/d IJssel. Voor meer informatie: https://www.handbal.nl/oldstars-walking-handball/